tisdag 2 oktober 2012

Margot

Margot

Det är något med det här omslaget som fångar mig. Tror det är kombinationen av Margots blick och färgen på hennes blus. Det ser så friskt ut.

Bengt Ohlsson har följt Margot Wallströms vardag och porträtterar såväl politikern och yrkeskvinnan som privatpersonen Margot i denna bok. Jag överraskas av hur intressant jag tycker den är. Det är en lagom blandning av skildringar från hennes nuvarande arbetsliv i New York på FN samt av hennes personliga resa från barndomens Västerbotten till Värmland, Stockholm, Sri Lanka och Bryssel. Med ett mycket enkelt grepp har Bengt Ohlsson lyckats rama in hela berättelsen på ett fin sätt.

Jag tycker speciellt mycket om de personliga bitarna Margot väljer att dela med sig av. Det gör att hon känns levande och mänsklig. Samtidigt har jag svårt att förstå hur man kan välja att flytta till USA och jobba där utan att få familjen med sig.

Det levereras inga revolutionerande fakta kring varför hon valt att inte "kandidera" till socialdemokraternas partiledare under årens lopp. Det beror inte på att Bengt Ohlsson inte vågat ta itu med frågan utan snarare att det inte tycks finnas något tydligt svar. Det är dock en mjuk, välskriven och trevlig bok väl värd att läsa.

Betyg: 4 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. så hon bor själv i usa nu och familjen kvar i sverige? bryssel?

    SvaraRadera
  2. Ja, familjen kvar i Sverige. Barnen är iofs över 18.

    SvaraRadera