fredag 19 oktober 2012

Jag ringer mina bröder

Jag ringer mina bröder (inbunden)

Jag har inte läst något av Jonas Hassen Khemiri sen debuten Ett öga rött (2003), som jag på den tiden tyckte var sådär. Härom dagen snubblade jag dock över Jag ringer mina bröder och blev väldigt sugen. Som läsare kastas man in i handlingen som utspelar sig under 24h, genom att få reda på att det skett en bilexplosion. Under detta dygn får läsaren följa Amor, hur han rör sig, hans konversationer via sin mobiltelefon samt inte minst hans inre liv. Allt flyter samman. Vad är verkligt och vad är tankar?

När jag läser kommer jag på mig att inte vilja missa ett ord. Den är så skarpt skriven, som vore den renskriven med bläck utan en endaste plump. Jag tycker också om att den är återhållsam. Läsarens egna tankar ges generöst  med utrymme. Jag fylls av en stark lust att diskutera min läsupplevelse, på direkten. Det skulle vara en perfekt bokcirkelbok.

Jonas Hassen Khemiri gästade Babel tillsammans med Jonas Gardell 7 oktober (mycket sevärt program för övrigt). I programmet omnämndes boken som ett litet mariekex och det tyckte jag var en kul och bra liknelse. Jag läste idag hur förlaget klantat bort en möjlig augustprisnominering för boken. Tråkigt.

En skarpsinnig bok som sticker ut. Läs!

Betyg: 5 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar