tisdag 23 oktober 2012

Adjö det ljuva livet

Adjö det ljuva livet (inbunden)
Boken är utgiven på Forum förlag.
Förutom att vara nyfiken på Camilla Henemarks livshistoria gjorde det faktum att Carina Nunstedt är medförfattare mig intresserad av denna bok. Carina Nunstedt är tidningskvinnan som ligger bakom både Mama och Family living, tex. Nu senast lanserar hon tidningen Books & Dreams. Jag brukar gilla saker hon gör.

Camilla Henemark har levt ett liv som verkligen passar att skriva ned i en bok. Det händer saker hela tiden, ofta väldigt oförutsägbara. Det figurerar många kändisar och det är mycket festande, droger, sex, modellande och musik. Det är ingen hemlighet att boken skildrar Camillas uppgång och fall och vägen tillbaka. Hur hon går från framgångsrik modell som bryter gränser genom att som svart figurera på tidningsomslag och gruppdeltagare i Army of lovers till en ångestfylld kvinna med självmordstankar utan både arbete och bostad. Det utgör på pappret en intressant historia i sig, precis som liknande kändissjälvbiografier som ges ut på löpande band. Men jag tycker denna sticker ut av flera anledningar.

Det börjar redan när man i början av boken får en bild av Camillas relation till sin mormor. Hennes mormor såg inte Camilla som ett barn. Utöver att hon lät Camilla klä ut sig i fina kreationer vilket framstår ganska oskyldigt bjöd hon Camilla på alkohol och cigaretter redan som väldigt liten. Mormodern som förebild ger en slags förståelse för den gränslöshet Camilla sedan levt efter hela sitt liv.

Trots den extravaganta bild man får av Camilla framstår hon som väldigt omtänksam. Hon finns där för andra som har det svårt och behöver hjälp. Det handlar inte bara om att blotta sig för att få sympati utan det känns väldigt ärligt och ickeförskönande.

Avslutningsvis så gläder jag mig åt värmen som finns, framför allt i form av två av de män hon haft relationer med. Även om hon känner sig ensam så får man intrycket av att hon inte är det.

Det kanske är fel ord att använda om en självbiografi, men den är väldigt underhållande.

Jag såg ett klipp från Efter tio där Camilla Henemark intervjuades om boken av Malou, där jag tyckte bilden av Camilla som jag fått i boken inte stämde. När jag avslutade boken insåg jag dock att det fanns visst fog för eventuell reservation hos Camilla med tanke på en tidigare intervju hos just Malou.

Betyg: 3 karameller

Finns att köpa hos adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar